مجله مستر وب

مستر وب مجله فناوری؛ آموزش های طراحی سایت، سئو سایت، بازاریابی اینترنتی ، شبکه های اجتماعی و...

مجله مستر وب

مستر وب مجله فناوری؛ آموزش های طراحی سایت، سئو سایت، بازاریابی اینترنتی ، شبکه های اجتماعی و...

چرا از UTC استفاده کنیم؟

مهم ترین مزیت استفاده از UTC در دوربین مدار بسته ، صرفه جویی در مدت زمان نصب و راه اندازی سیستم نظارتی است. این قابلیت می تواند مشکلات مربوط به این قسمت را بر طرف نماید. با استفاده از این تنظیمات می توان بدون دسترسی مستقیم به منوی دوربین، بخش های مختلف آن را تنظیم نمود.


از طرف دیگر، با استفاده از کابل UTC به راحتی می توان دوربین های خارج از ساختمان را از داخل ساختمان کنترل کرد. UTC برای ما این امکان را فرآهم می کند تا بتوان به منوی OSD نیز دسترسی داشت. تنظیمات منوی OSD و کابل UTC باید توسط دوربین مدار بسته قابل پشتیبانی باشد. منوی OSD به صورت سخت افزاری روی دوربین مدار بسته نصب می شود که بر اساس نیاز دوربین برای تصویربرداری می توان از طریق منوی آن اقدام کرد. مهم ترین مواردی که توسط منوی OSD قابل تنظیم است عبارت است از:


DWDR


WDR


تغییر تنظیمات DNR


تنظیمات BLC


 


  تغییر در نوع ارسال تصویر ( این قابلیت در دوربین های آنالوگ و تحت شبکه متفاوت است؛ بنابراین بسته به نوع دوربین ممکن است منوی OSD نیز متفاوت باشد)


  با استفاده از منوی تنظیمات OSD و UTC می توان در شرایط نوری مختلف، تصاویری که توسط دوربین مدار بسته ثبت می شوند را در بهترین کیفیت دریافت نمود. توصیه می شود حتماً دوربین مدار بسته را به منوی تنظیمات OSD و UTC مجهز کرد؛ بدیهی است که تنظیم قابلیت های دوربین مدار بسته و شرایط تصویربرداری آن بدون دسترسی به به بخش منو، کار بسیار سختی خواهد بود.


معرفی UTC Controller:

  پس از نصب دوربین مدار بسته در محل مورد نظر، زمان تنظیم بخش های مختلف آن فرا می رسد. دسترسی به دوربینی که در ارتفاع چند متری از سطح زمین قرار دارد، کار دشواری است؛ از این رو تنظیمات آن توسط قابلیتی به نام ” کنترلر UTC ” انجام می شود.


  کنترلر UTC یا UTC Controller، کنترل کننده ای است که یک ورودی و یک خروجی تصویر مجهز به پورت BNC دارد. اساس کار کنترلر به این صورت است که ورودی آن به کابل تصویر دوربین مدار بسته وصل می شود. در این حالت، دوربین مدار بسته باید بتواند UTC را پشتیبانی کند. خروجی کنترلر به دستگاه ضبط کننده تصویر یا DVR متصل می شود.



قابلیت UTC در دوربین مدار بسته


UTC در دوربین مدار بسته به معنای یک منوی تنظیمات است که توسط کابل کنترل می شود. UTC، مخفف عبارت انگلیسی “Up The Coax” است؛ با استفاده از این قابلیت می توان به راحتی از طریق یک کابل، به منوی تنظیمات دوربین های مدار بسته تحت شبکه و آنالوگ دست پیدا کرد.


  در مکان هایی که دوربین مدار بسته دور از دسترس نصب شده و دستیابی به منوی تنظیمات آن سخت است، UTC کمک زیادی به ما خواهد کرد. برای راه اندازی فناوری آن بر روی دوربین مدار بسته نیازی به نصب مدار جدید یا تعویض آن نیست؛ از طریق اتصال کابل کنترل به دوربین مدار بسته، سیگنال های منوی بخش UTC انتقال می یابد. مواردی همچون تنظیمات رنگ، نور، کنترل سنسورها و …، توسط UTC و از راه دور، قابل تنظیم است.


چگونه UTC را راه اندازی کنیم؟



قابلیت UTC در دوربین مدار بسته

با استفاده از این قابلیت، تمام ویژگی های دوربین مدار بسته قابل کنترل و تنظیم است. UTC توسط یک کابل هم محور به دستگاه ها متصل می شود و با باتری کار می کند. برای استفاده از دستگاه UTC، ابتدا باتری ها را در محفظه مخصوص آن قرار می دهیم. یک طرف کنترلر را به دوربین مدار بسته و طرف دیگر آن را به دستگاه ضبط تصاویر، مانیتور یا تلویزیون متصل می کنیم. پس از اتصال تمام کابل ها، دوربین را روشن می کنیم. اگر در تصویر یا نحوه نمایش آن اشکالی ایجاد شد، دوربین را مجدداً خاموش و روشن می کنیم.

  بر روی کنترلر یک دکمه Enter وجود دارد. هنگامی که این دکمه را فشار می دهیم، دستگاه روشن شده و آماده اعمال تنظیمات است. کلید دیگری که بر روی کنترلر است، کلید Mode است. با فشردن این کلید و نگهداشتن ان در همان حالت، بخش منوی تنظیمات فعال می شود. منوی تنظیمات دارای چند فلش به سمت بالا، پایین، چپ و راست است.

  فلشی که به سمت بالا و پایین است، برای تبدیل حالت دوربین مدار بسته از آنالوگ به AHD به کار می رود. بعد از انتخاب هر حالت، با فشردن دکمه OK تمام وضعیت ها ثبت می شوند.

قسمت های مختلف در منوی UTC چیست؟

قابلیت UTC در دوربین مدار بسته

 از آنجایی که کنترلر UTC به دستگاه DVR وصل می شود، دسترسی به بخش کنترل آن از این منو قابل اجرا است. قسمت هایی که در منوی DVR وجود دارد عبارت است از:

Main Menu

Record Mode

Play Back

PTZ Control

High Speed PTZ

Coaxial Control

Alarm Output

Color Setting

Guide

Output Adjust

Channel Type

Logout

  با استفاده از بخش Coaxial Control به تنظیمات UTC دسترسی خواهیم داشت. در این بخش، پس از باز شدن منو، عبارت هایی مانند ZOOM، FOCUS، IRIS  و تعداد کانال قابل مشاهده است.

ترتیب اتصال دستگاه ها به کابل UTC  به چه صورت است؟

قابلیت UTC در دوربین مدار بسته

همانطور که در شکل بالا نیز مشاهده می شود، یک کابل اصلی از دوربین مدار بسته خارج می شود و به یک کابل ویدیویی BNC وصل می گردد. یک سر کابل ویدیویی به آداپتور و سپس به برق شهری وصل می شود. این آداپتور، 12 ولتی و 1 آمپر است. سر دیگر کابل، به کنترلر وصل می شود. کابل کنترلر، به DVR متصل شده و این دستگاه هم به یک مانیتور به منظور نمایش تصاویر اتصال می یابد. با استفاده از این تنظیمات، تصاویر با کیفیتی ثبت خواهند شد.

آشنایی با رزولوشن تصویر در دوربین مداربسته
همیشه برای خریداران دوربین های مداربسته سوالاتی در مورد رزولوشن و وضوح تصاویر پیش می آید.در این مطلب به دانستنی های کاربردی درباره رزولوشن ها می پردازیم.
به طور کلی کلمه رزولوشن به معنای قابلیت نمایش جزئیات، تعیین و تمایز جزئیات است. کلمه رزولوشن در مفهوم به نمایش یا ظهور جزئیات اشاره دارد. و با یک تعریف ساده می توان گفت "هر چه اندازه و کیفیت تصویر شما بیشتر باشد، رزولوشن شما بیشتر است."
استفاده و خرید دوربین مداربسته به عنوان سیستم های امنیتی در ساختمانهای اداری و مسکونی در دهه های گذشته مورد توجه بوده است.دوربین مداربسته در گذشته از کیفیت پایین تصویر برخوردار بوده که با تکنولوژی HD-CVI، Ultra HD و Elite-IP این مشکل حل شده است. امروزه دوربین های مداربسته با رزولوشن بالا در دسترس هستند. رزولوشن تصویر دوربین مداربسته به دو روش اندازه گیری می شود، آنالوگ و دیجیتال. رزولوشن آنالوگ برای دوربین های مداربسته آنالوگ با کیفیت TV Line و رزولوشن دیجیتال برای بیان پیکسل های تصویر دیجیتال استفاده می شود.
 
* برای مشاهده انواع دوربین مداربسته و قیمت‌های رقابتی فروشندگان این کالا اینجا کلیک کنید.

رزولوشن دوربین آنالوگ
رزولوشن دوربین های مداربسته آنالوگ با TV Line   اندازه گیری می شود. مقدار TV Line در دوربین مداربسته آنالوگ بین 420 تا 700 می باشد . این دوربین ها طرفداران خاص خود را دارند از این دوربین ها جهت سیستم های امنیت تصویری که پوشش فاصله کوتاه لازم دارند استفاده می شود . فاکتورهای بسیاری در رزولوشن دوربین موثر است،  مانند میزان لوکس ، WDR و … اما دوربین های مدار بسته 600 TV Line به بالا به جهت ارائه تصاویر کنتراست و دقیق در سیستم هایی که نیاز به تصویر صاف و دقیق دارند استفاده می شود .
720P، 1080P، چهار مگاپیکسل و 4K چه تفاوتی با هم دارند؟
تفاوت در رزولوشن آن هاست. 1080P تصویر بزرگتری را نسبت به 720P ایجاد می کند.  اگر شما تصویر حاصل از این دو دوربین را در کنار هم قرار دهید، متوجه تفاوت آن خواهید شد. هر دوی این دوربین ها تصاویر HD و با کیفیت بالا تولید می کنند، ولی با بزرگنمایی تصویر 1080P کیفیت تصویر کمتر افت پیدا می کند. در واقع جزییات تصویر در رزولوشن بالا، بیشتر قابل شناسایی است تا در رزولوشن پایین. این ویژگی برای ثبت جزییاتی مثل پلاک خودرو و تشخیص چهره از فاصله دور، کاربرد زیادی دارد.
4k دارای رزولوشن 3840x2160 pixel است و در کل حدود 8.3 مگاپیکسل می‌باشد، کیفیت 4k از 24 تا 120 فریم‌برثانیه را پشتیبانی می‌کند.درحال‌حاضر 4K  به سرعت در حال توسعه است و محصولات 4K  تبدیل به یک موضوع داغ شده، با وجود اینکه هم اکنون محصولات 4K زیادی در بازار است، اما هنوز تولید انبوه انجام نشده است. زیرا اجزای اصلی دوربین های مدار بسته 4K مثل سنسور تصویر و پردازشگر سیگنال تصویر هنوز گران است.
ویژگی منحصر به فرد دوربین های مدار بسته تحت ‌شبکه 4K UHD تصویری با کیفیت بسیار بالاست، بنابراین استفاده از این تکنولوژی در دوربین های مدار بسته اسپیددام ( PTZ) می‌تواند پوشش نظارتی بسیار گسترده‌ای ارائه دهد.
بدین معنا که می تواند در مکانهای خارجی مانند میدان‌ها، ورزشگاه‌ها، فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس، ساحل‌ها و غیره استفاده شود.
علاوه‌براین در مقایسه با 1080 full HD ، تکنولوژی 4k ultra HD وضوح تصویر بسیار بیشتری دارد که این برتری می‌تواند عکس‌ها و فیلم‌هایی با جزئیات خیلی بیشتر را ارائه کند. برای مثال تشخیص چهره، پلاک‌خوانی و دیگر فعالیت‌های تحلیل تصویر دقیق‌تر و بهتر می‌شود.
 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی